
Door de huidige omstandigheden van het Coronavirus (COVID-19) wordt het thuiswerk een zeer belangrijke factor voor veel ondernemingen. Er komen verschillende artikels tevoorschijn om dit zo goed mogelijk te organiseren.
Hieronder geef ik graag enkele tips mee die ik zelf gebruik om thuis zo efficiƫnt mogelijk te werken en in contact te blijven met het team.
1) Materiaal & omgeving
Zorg dat je het nodige materiaal thuis ter beschikking hebt. Als je een laptop van je werk hebt, vergeet zeker je oplader niet mee naar huis te nemen. Verder is het handig om je laptop aan te sluiten op een externe monitor, toetsenbord en muis om productiever te werken.
Zorg dat je je in een ruimte installeert waar er weinig afleiding is. Zeker als je een gezin hebt dat ook thuis is en voor afleiding kan zorgen. Probeer je in een afgesloten ruimte (bureau) te zetten met de deur dicht en duidelijk te maken dat je aan het werk bent.
2) Communicatie met team
Blijf steeds in communicatie met je team. Zo is het aan te raden om ‘s morgens met de nodige mensen een standup te doen (via conference call). Op die manier blijft je goed op de hoogte waar iedereen mee bezig is en waar er moet bijgestuurd worden. Aarzel zeker niet om door de dag ook af en toe te polsen of ze vooruitgang boeken.
Er zijn verschillende digitale tools beschikbaar om deze communicatie zo goed mogelijk te blijven hanteren.

Slack
Slack is een chat platform die het gemakkelijk maakt voor teams om te communiceren en zo samen te werken. Je kan verschillende channels en groepsgesprekken opzetten. Zelfs videochats zijn mogelijk. De gratis versie is voor veel kleine en middelgrote ondernemingen reeds voldoende!

Whereby
Via whereby kan je heel eenvoudig online video calls houden. Je kan zelf een ‘kamer’ openen waarvoor je deelnemers kan uitnodigen. De gratis versie is beperkt tot 4 personen. Het is ook mogelijk om screenshare en dergelijke te doen. Het leuke is dat je niets moet installeren en via de unieke link heel snel je teamgesprek hebt opgestart!

Google Drive
Google Drive biedt de mogelijkheid om samen te werken in verschillende documenten (docs, spreadsheets, presentaties,…).
Denk eraan: 1 + 1 = 3 als in je in team werkt!