
Cash is king, en Teamleader CRM heeft er iets op gevonden. Ze bieden sinds kort het principe van ‘factoring’ aan via hun partner KBC Bank & Verzekering.
Wat is factoring?
Als organisatie lever je bepaalde diensten of producten aan je klanten. De factuur hiervan stuur je ook naar deze klant. Normaal zou de klant jou rechtstreeks betalen, maar bij factoring komt er een tussenpartij bij.
Als dienstverlener, wordt je factuur door de factoring partij binnen een korte tijdsspanne (bv. 24 uur) betaald. De tussenpartij gaat zelf achter het geld aan bij jouw klant. Natuurlijk vraagt de factoring partij hier een bepaalde vergoeding voor, die van verschillende variabelen kan afhangen..
Waarom factoring?
Factoring wordt interessant op het moment dat je veel klanten hebt die te laat betalen, of op het moment dat je echt een cashflow probleem hebt. Op deze manier ben je zeker van bepaalde inkomsten binnen een korte tijdspanne.
Factoring voor al mijn facturen / klanten?
Best niet, want met goede klanten wil je altijd zelf het gesprek aangaan omtrent betalingen. Eventuele discussies uitpraten en een uitstel van betaling geven of een afbetalingsplan overeenkomen. De manier waarop factoring partijen jouw klanten benaderen, is vaak op een heel andere manier dan je dat zelf doet. Hou er dus rekening mee dat dit mogelijks tot een slechte relatie met je klant kan leiden.
In het geval van slechte betalers, die je na verschillende pogingen niet hebt kunnen bereiken of geen overeenkomst hebt kunnen sluiten, kan het interessant zijn om deze procedure in gang te zetten. Het is een alternatief voor incasso bureau’s, waarbij je op korte termijn al een groot deel van de cash ziet binnenkomen.